Jak být oblíbený (nejen) v práci
V práci člověk tráví velkou část dne, a proto by ho měla nejen bavit, ale měl by se v ní také dobře cítit. Spokojenost hodně závisí na vztazích s lidmi, respektive s kolegy. Snad každý si přeje být mezi kolegy oblíbený. Jak toho ale docílit? A co pro to udělat? Tak nejen na tyto otázky vám odpovíme v našem dnešním příspěvku. Příjemné čtení.
Jak se chovat
Foto: Vilandrra / Pixabay.comBýt přirozený (být sám sebou), na nic si nehrát – nemá smysl se přetvařovat, na něco si hrát – jednak je to vcelku náročné a navíc to ostatní časem odhalí
- Být pozitivní – je příjemnější pracovat s někým, kdo věci vidí v tom lepším světle než s někým, kdo je neustále zakaboněný, vše vidí černě, vše je problém
- Chovat se přátelsky – vstřícně, dělat druhým radost
- Být zdvořilý – nezapomínat na „prosím“ a „děkuji“ atd.
- Pomáhat ostatním – poradit, pomoci
- Vážit si sám sebe – pokud si vážíte sami sebe, je to hned poznat a navíc to má pozitivní vliv na vaše okolí
- Respektovat ostatní
- Být klidný, vyrovnaný – toto může být poměrně náročné, nicméně pracujte na tom. Většina lidí je raději ve společnosti vyrovnaných lidí než hektických, výbušných a podobně
- Usmívat se – pokud se na někoho usmíváte, většinou vám úsměv oplatí
- Být empatický – zkusit se vcítit do pocitů ostatních, chápat je
- Poslouchat názory ostatních – dát prostor ostatním, nechat je vyjádřit své názory; být otevřený jiným názorům
- Chválit, dát najevo uznání – není tím myšleno žádné pochlebování, ale skutečné uznání. Spolupracovníkům se často něco povede (a může to být klidně jen maličkost) a určitě je potěší pochvala, uznání
Při rozhovoru
- Naslouchat – nechat druhého mluvit, povzbuzovat ho otázkami
- Dívat se druhému do očí
- Projevit zájem – zajímat se o druhého, klást otázky (přiměřeně; pozor, aby to nebyl výslech)
- Soustředit se pouze na hovor – žádné těkání očima po místnosti, psaní sms či emailů, volání na kolemjdoucí a podobně
- Oslovovat druhého, používat (přiměřeně) jeho jméno – rozhovor je hned příjemnější; druhá strana ví, že si jí pamatujete
- Mluvit mile, příjemně, přátelsky
Čeho se vyvarovat
- Soudit ostatní
- Zapojovat se do pomlouvání, kritizování
- Zklamat důvěru ostatních
- Být negativní, dávat najevo špatné nálady, stěžovat si
- Prosazovat za každou cenu své názory
Závěr
Kdy naposledy jste měnili zaměstnání? Jak jste se sžili s novým kolektivem? Co jste pro dobré vztahy udělali? Domníváte se, že jste v kolektivu oblíbení? Pokud ano, co jste pro to udělali? A pokud máte pocit, že by to mohlo být lepší, v čem myslíte, že je chyba? Stalo se vám někdy, že jste pracovali v kolektivu, ve kterém se nedalo vydržet? Jak jste tento problém vyřešili? Podělte se s ostatními o své zkušenosti, rady a tipy.
(9. 1. 2017 | redakce)