Jak často zdůrazňujeme na našich stránkách, každé dítě je jiné – některé začne brzy chodit, jiné třeba mluvit a dalšímu vše trvá o něco déle. Často se jedná o přirozený vývoj, ovšem v některých situacích je třeba zbystřit a nestrkat hlavu do písku. V dnešním příspěvku se zaměříme na jednu z nich, na poruchu vývoje řeči – na tzv. vývojovou dysfázii. Dozvíte se nejen to, jak se tato porucha pozná, ale i to, jak se léčí. Příjemné čtení.
Vývojová dysfázieVývojová dysfázie je porucha, která se týká vývoje řeči. Postižena jsou centra řeči v mozku. Může být zasaženo nejen samotné mluvení, ale i chápání/porozumění mluvenému slovu. Není úplně jasné, co je příčinou vzniku této poruchy. Uvádí se, že k poškození může dojít v době těhotenství, porodu či brzy poté. Svou roli hraje i dědičnost. Častěji mají tuto poruchu chlapci.
Vývojová dysfázie má několik stupňů – od nejlehčího po nejtěžší.
A jak se tato porucha pozná? Není to samozřejmě úplně snadné. Nezbytné je vyšetření odborníkem, respektive odborníky z více oborů. Každopádně pro rodiče je asi prvním příznakem toho, že něco není v pořádku, skutečnost, že dítě nemluví, popřípadě jen omezeně, jeho slovní zásoba je chudá – neodpovídá věku, mluví s chybami (chybné skloňování a časování, přehazování slabik, komolení slov atd.) a další. Projevuje se tedy u něj opožděný vývoj řeči. K dalším příznakům patří porucha sluchového a zrakového vnímání, problémy s pamětí, nerovnoměrný vývoj, narušení orientace v čase a prostoru, problémy s motorikou a další. Ve škole se pak mohou objevit i problémy s učením, respektive poruchy učení, například dyslexie, dysgrafie, poruchy pozornosti a soustředění atd.
Pokud se vám zdá, že dítě nerozumí slovům, popřípadě nemluví tak, jak by odpovídalo jeho věku, pak se určitě vyplatí poradit se s pediatrem, popřípadě s dalším odborníkem (pro začátek nejlépe s klinickým logopedem). Vysvětlete lékaři své obavy - nic nezamlčujte, ani nepřehánějte. Určitě se nenechte odbýt tím, že vše je ok, že některé děti prostě mluví později a podobně. Rodiče znají své dítě nejlépe, ví, jak se chová, často cítí, že něco není v pořádku. I tady platí, že čím dříve je porucha rozpoznána, tím lépe, neboť se může začít s terapií. Je třeba si uvědomit, že v tomto případě nejde „jen o mluvení“, ale i o celkový vývoj dítěte.
A kdy se dá porucha rozpoznat? Bývá to okolo třetího roku života dítěte, kdy většina dětí už mluví ve větách. Může to být ale již dříve (záleží to na stupni poruchy a také samozřejmě na dalších faktorech), anebo samozřejmě i později.
A ještě doplnění: konečná diagnóza se stanoví až poté, co dítě posoudí odborníci z více oborů – tedy klinický logoped, foniatr, psycholog, někdy také neurolog. Vždy se musí vyloučit porucha sluchu a zraku, opožděný vývoj, nedostatek podnětů ze strany rodiny a okolí atd.
Poté, co je stanovena diagnóza, musí odborník (klinický logoped) určit postup léčby. Je jasné, že aby byla terapie úspěšná, tak je třeba rozvíjet více oblastí. Jedná se například o motoriku, a to hrubou i jemnou, o rozvoj sluchového i zrakového vnímání, o podporování paměti atd.
Léčení bývá zpravidla dlouhodobější, vyžaduje důslednost a trpělivost. Samozřejmostí musí být spolupráce odborníka, dítěte, rodiny, školky a školy.
Mělo vaše dítě někdy potíže s řečí? Pokud ano, kdy jste tuto záležitost začali řešit? O jakou poruchu/problém se jednalo? Jakého lékaře jste navštívili nejdříve? Máte ve svém okolí nějaké dítě, které trpí vývojovou dysfázií? Jestliže ano, jak se to u něj projevuje? Jak tuto situaci řeší jeho rodiče? Podělte se s ostatními o své zkušenosti, tipy a rady.
(Přesto, že přípravě informací v našich článcích věnujeme maximální pozornost, všechny zde uvedené informace je nutno považovat za informativní. V žádném případě nemohou nahradit konzultaci s profesionálním lékařem.)